Zondag 7 april: Hiroshima

7 april 2019 - Hiroshima, Japan

Wanneer je naar Japan gaat, kun je Hiroshima niet overslaan vind ik zelf. Vandaar dat we deze ochtend de Shinkansen nemen naar deze stad, zo'n 238 km verderop. Met de auto doe je er meer dan 3 uur over, met deze bullettrain 1 uurtje.

Om 11 uur stappen  we de trein uit en zetten we onze rugzakken in een locker omdat het hotel een kwartier de andere kant op is. Daarna pakken we de bus die ons afzet bij het Hiroshima Peace Memorial Museum. We bezoeken dit interessante museum, waar ze ook een soort 3d voorstelling hebben gemaakt van de inslag van de atoombom. De bom is 600 meter boven de grond ontploft en gaf daarbij een warmte af van 3000-4000 graden in een omtrek van zo ongeveer een kilometer. En drie dagen daarna werd de bom op Nagasaki gegooid, waarna Japan zich overgaf. Er worden overblijfselen getoond van de impact van de bom en natuurlijk veel foto's van mensen met alerlei gezwellen etc door de straling. Behoorlijk indrukwekkend dus.

Na dit museum lopen we nog langs het gedenkteken The Cenotaph for the Atomic bomb victims en ook nog de overblijfselen van een gebouw The Atomic Bomb Dome. Dit gebouw laat duidelijk zien wat voor materiële schade de bom heeft aangericht. Het ziet er screepy uit.

Inmiddels is het weer tijd om te eten. We weten dat je op de bovenste etages van de warenhuizen altijd kunt eten bij verschillende restaurants, dus we duiken het eerste het beste warenhuis in en bestellen bij één van de restaurantjes nasi met een soort grote omelet. De omelet is heel fluffy en luchtig, een beetje raar. Maar al met al smaakt het prima.

Om al die calorietjes er weer af te krijgen lopen we naar het Hiroshima Casle, wat wel heel veel weg heeft van het kasteel dat we gisteren hebben bezocht. We gaan dan ook maar niet naar binnen maar lopen verder naar het Shukkei-en park. Dit is echt een prachtig park midden in de stad waar grote kooikarpers in het meer zwemmen en waar verschillende planten en bomen staan te bloeien. Heel erg mooi. We nemen een aantal foto's en lopen daarna terug naar het station om de tassen te halen. Aangezien het station heel groot is, is het weer even zoeken waar de lockers zijn, maar uiteindelijk vinden we ook die weer. En dan met volle bepakking 12 minuten met de metro of 15 minuten lopen naar ons hotel.... We besluiten om te gaan lopen, maar dat is best zwaar. Maar uiteindelijk zijn we er en kunnen we languit met de voetjes in de lucht. Vandaag ongeveer 9,5 km dus niet zoveel als in de vorige dagen. Maar we zijn toch behoorlijk moe.

Onze hotelkamer is niet groter dan een postzegel :-) Er staat een twee persoons bed en een bureautje met stoel en tv en meer kan er niet in. Ik ben blij dat we onze rugzakken bij ons hebben en niet onze reistassen of koffers, want die hadden hier niet ingepast. En zo is het eigenlijk met elke hotelkamer die we hebben gehad. Wil je een grotere kamer dan moet je echt meer gaan dokken. Voor deze kamer betalen we € 100 voor twee nachten. Dit is nog redelijk goedkoop in vergelijking met de andere hotels en ook die waren klein. En we hebben een eigen badkamer. Dat is ook vaak lastig hier want de meeste hostels en hotels hebben gedeelde badkamers. Ik kan het wel hebben, maar Kevin doe je hier echt geen plezier mee. Wel hebben ze in elk hotel tandenborstels, tandpasta, scheermesjes, shampoo etc dus dat is wel handig. Eigenlijk hoef je dit dus niet mee te nemen van huis. Oftewel, voor ieder wat wils.

Morgen nog een dagje hier, dan gaan we naar het eiland Miyajima om de Itsukushima Shrine te bewonderen......

1. Broer:
    7 april 2019
    Hahaha.. gedeelde badkamers, lijkt mij trouwens ook niets hoor🤣🤣🤣🤣 al die haren in t putje 🤢🤢🤢🤢
  2. Willy Jongmans:
    7 april 2019
    Wat een afstanden en de manier waarop jullie af en toe reizen
    met zware bepakking , maar goed je krijgt er veel voor terug.
    Volgens mij zijn jullie aan vakantie toe bij terugkomst,haha.

Geniet nog steeds xx
  3. Trudy:
    7 april 2019
    Indrukwekkend Hiroshima.. En het met eigen ogen zien en beleven is wel wat.. En ja met de bepakking is toch zwaar hoor.. Tellen de kmtjes dubbel hoor. En volgende doel alweer in de planning.. Heerlijk hoor.. Ik zit met biertje.. Nagloeien van de marathon Rotterdam..was super.. Lopers startvak in en oplopen naar start.. Kippenvel.. Op naar morgen😘😘
  4. Erry:
    7 april 2019
    Zo Lieverds, het heeft wel indruk op jullie gemaakt.Dat is iets om niet meer te vergeten.Het zal best zwaar zijn met die rugzakken.We zijn vandaag uit Apeldoorn gekomen en toen eerst naar de Thabita en daarna naar RIA haar verjaardag.Druk, maar gezellig en we hebben heerlijk in de zo'n gezeten.Om 1/2 6 hebben we Fem opgehaald en ze ligt nu lekker op de bank te slapen.Nu LVS jullie zijn nu ook op de hoogte van het gebeuren hier.Het is bij jullie ochtend wanneer je dit leest, alvast een fijne dag met veel belevenissen.liefs v ons