Zaterdag 13 april: Snow Monkeys

13 april 2019 - Yudanaka, Japan

Vandaag is het zover, we gaan kijken of we de sneeuwapen van Japan kunnen spotten. Om 8 uur nemen we de taxi naar het park. Dit park hebben ze een beetje om de warmwaterbronnen gebouwd. De apen komen hier vooral in de winter baden in het hete water afkomstig uit de geisers.

Om half 9 zijn we er. We moeten eerst een stukje omhoog lopen, maar al gauw zien we een paar apen op ons pad. Echt superleuk, maar toch ook een beetje spannend, want het blijven wilde dieren. We moeten nog een stuk over glibberige en bevroren grond heen voordat we uiteindelijk bij het park komen. We betalen 800 yen pp (€ 6,32) en mogen onze weg vervolgen. We zijn één van de eersten, dus het is nog lekker rustig. En er zijn apen, heel veel apen. Helaas zit er geen eentje in het water omdat het voor hun buiten wam genoeg is. Voor ons is dit een ander verhaal, want het is en blijft maar 4 graden.

Het is een prachtig gezicht al die apen. Er lopen twee mannen rond die wat eten rondstrooien om de apen te lokken en om toezicht te houden. Je mag niet te dicht bij de apen komen. Gek genoeg zij wel bij jou, want af en toe lijkt het wel alsof ze je niet zien staan zo dichtbij.

Het water uit de geiser is enorm warm, de damp komt eraf. Af en toe drinkt een aap wat water uit de bron, maar daar blijft bij. Inmiddels komen er steeds meer apen uit de bergen naar beneden. Ze zitten bij de rivier of hangen wat op een steen. Af en toe proberen ze toch ook de rangorde te bepalen. Een groot vrouwtje is behoorlijk humeurig en heeft het op een aantal jongere vrouwtjes voorzien. Ze pakt er eentje in haar nek met haar bek en duwt haar een paar keer onder water. Een hoop geschreeuw en gekrijs dus. Het kleinere vrouwtje weet te ontsnappen en zoekt samen met haar jong een veiligere plek hogerop de berg. Ze is kletsnat en gaat in de zon zitten om bij te komen. Echt zielig dus!

Na een uur de apen te hebben bekeken en gefotografeerd gaan we naar het hotel. Dit keer gaan we weer lopend de berg af, over een pad door het bos. Het pad is erg drassig en vies. Vandaar dat die mensen er gisteren zo vies uitzagen. Het duurt dan ook niet lang of onze schoenen zitten onder de blubber. Op de helft van de weg nemen we even wat te drinken en te snacken en daarna lopen we verder richting het hotel.

Onderweg komen we nog een Public Onsen tegen. Dit zijn warmwaterbronnen waar je even met je voeten in kan zitten. Er zijn een soort banken omheen getimmerd zodat je makkelijk op de rand kunt zitten. Natuurlijk moeten wij dit ook proberen. Dus schoenen uit en zitten maar! Het water is echt heel heet, maar uiteindelijk is het zalig. Er hangen handdoekjes waarmee je je voeten kunt afdrogen. Waarschijnlijk heeft het hele dorp zijn voeten er al mee afgedroogd, maar ach, ook dit moet je een keer gedaan hebben. We lopen door en ik moet zeggen dat mijn voeten heerlijk aanvoelen.

We komen bij een andere kleine bron waar een mandje met eieren in ligt. Je kunt een zachtgekookt ei eruit halen voor 50 yen. Natuurlijk wil Kevin dit proberen. Het ei is nog wel erg zacht, maar smaakt wel goed.

We gaan ons hotel in om even wat te drinken. Er is hier echt niets te doen dus besluiten we om met de trein naar Nagano te gaan, je weet wel, waar de Olympische Spelen in 1998 hebben plaatsgevonden. We hopen dat daar nog wat leuks te doen is.

Het is lekker warm als we na 3 kwartier uit de trein stappen. De zon schijnt en het is 16 graden. Wel iets beter dan in de bergen dus!

Helaas is Nagano vergane glorie. Weinig winkels, geen leuke straatjes dus we zijn snel uitgekeken. Jammer! We eten ergens nog wat noodles met beef, maar zelfs dat is vergane glorie. Oftewel weer terug met de trein naar Yudanaka.

Morgen vertrekken we vroeg naar Tokyo, de plaats waar onze reis 3 weken geleden begon. Dus daar nog even los in de winkels en dan dinsdagochtend naar huis.

Maar eerst nog even genieten van onze laatste dagen hier....

1. Erry:
    13 april 2019
    Zo LVS, wat een belevenis met die apen.We zien ze alleen op de TV, en jullie in het eggie.geweldig!! HET gaat voor jullie nu opschieten, en ik denk dat de boys blij zijn wanneer jullie weer thuis zijn., wij in iedergeval wel.geniet nog lekker van de laatste dagen .Veel liefs v ons XX en knuf v Fem
  2. Julia:
    13 april 2019
    Ahh zo leuk die aapies!!
  3. Ria Remmers:
    Superleuke ervaring weer.
    Geniet ze nog van de laatste dagen!
    Liefs xxx
  4. Willy Jongmans:
    14 april 2019
    Die apen, daar had ik ook graag bij willen zijn. Heb dit n.l. ook in een documentaire gezien. En Kevin heeft meer een "slurpeitje" gegeten dan een zacht eitje.
    Veel plezier nog.
    Groetjesxx