Woensdag 3 april: drie dagen Kyoto

3 april 2019 - Kioto, Japan

Op deze zonnige woensdagochtend vertrekken we naar Kyoto. Gisteravond hebben we de verdere reis bepaald, dus we weten nu wat we nog willen gaan zien.

Om 10.23 uur verrtrekt de JR lijn naar Fuji Station, van daaruit de Shinkansen naar Kyoto. Dit is een trip van 400 km, maar daar heeft deze Sneltrein geen moeite mee. Met 230 km/h raast ie door het landschap heen en zijn we dus binnen 2 uurtjes in Kyoto. Dit is dan wel een dure trein want voor dit ritje betalen we met zn tweetjes zo'n 190 euro. Maar een andere optie is een hele dag in de trein, bus en metro zitten, dus tja...

Wanneer we aankomen in Kyoto is het nog maar 6 minuutjes lopen naar het hotel. We zoeken nu steeds hotels op loopafstand van ons hotel. Echt makkelijk, zeker met de rugzakken.

Rugzakken dumpen in het hotel en dan op pad. Met de taxi eerst naar de Kiyomizu-dera tempel. En hier is het druk, megadruk! Overal waar me loopt Japanners en ook Chinezen en hier en daar een verdwaalde Europeaan. Ook hier kun je je weer in een kimono hijsen, maar ik laat me niet verleiden, al is het een prachtig gezicht al die vrouwen met die mooi gekleurde kimono's aan.

Het is er erg toeristisch. Overal eetkraampjes waar ze de lekkerste hapjes verkopen. We halen een grote bak noedels met ei, maar waar gaan we die opeten? Ineens zien we onder de bloesembomen allerlei matjes op de grond waarop iedereen aan het eten is. De schoenen moeten uit, maar daarna is het gewoon op de grond zitten en eten maar. Het is druk, maar wel gezellig. Er zitten hele gezinnen en groepen vrienden met elkaar te eten, echt erg leuk. Alleen is het zitten op de grond niet zo comfortabel dus na het eten maar weer snel aan de wandel.

Na deze tempel lopen we door kleine straatjes met schattige winkeltjes waar je echt van alles kunt kopen. Heel veel souvenirs, maar ook heel veel gekleurd snoep dat er enorm chemisch uitziet.

Van daaruit lopen we via de vismarkt naar Nijo-jo castle. De vismarkt is geweldig, alleen je mag niet lopend eten. Dus wanneer je wilt snacken dan moet je stilstaan. Ik vind een markt altijd het leukste in een land. Hier zie je echt de cultuur. Tja en dan kom je dus ook spiesen tegen met "sparrow", ja echt je leest het goed: gefrituurde mus. Het ziet er uit als een kleine kippepoot. In ieder geval beter dan de octopus en zeeëgel op een stokje al zeg ik het zelf. Maar zo'n zielig musje..... bah...

Wanneer we eindelijk bij het kasteel zijn aangekomen blijkt dat we pas om 6 uur naar binnen mogen. We lopen dan maar even door om wat te eten en we slaan nog wat sushi in voor op de kamer. De sushi in de supermarkt is lekker en niet duur. Voor 8 grote sushi betaal je € 3,50 dus dat valt echt mee.Daarna gaan we weer terug naar het kasteel. Er is daar een lichtshow en de hele tuin met bloesem is mooi verlicht. Het is een prachtgezicht. We lopen nog wat rond, maar zijn moe. Op onze stappenteller hebben we er inmiddels meer dan 12 km opzitten en het is koud, dus pakken we de metro naar het hotel waar we nu toch echt even een grotere kamer hebben geboekt. Dus met de sushi en een kop thee op bed schrijf ik nog even mijn verhaal. Heerlijk uitrusten!

Weltrusten en tot morgen xx

1. RIA V. D. BARSELAAR:
    Hoi lieverd,
    Zo dat was weer een enerverende dag. Gelukkige snelle trein. Hotel en Markt, leuke plek om te eten met z'n allen, tempel enz.
    Ben je blij als je in je bedje ligt.
    Wel. Geniet er maar van. Er is nog zoveel te zien. Tot schrijf en dikke kus voor jullie 💋💋
  2. RIA V. D. BARSELAAR:
    Mooie fotoos. Xx
  3. Alle Kok:
    Mooi verhaal.
    Hoe veel dagen zijn jullie totaal onderweg ?
  4. Trudy:
    3 april 2019
    Haha vlg mij heb je de sake niet genoemd bij jullie picknick en zoek je hotel op loopafstand van hotel.. Heerlijk... Je geniet er goed van.. Je wandel/hike conditie zit wel goed denk ik.. Op naar volgende avontuur.. Ik geniet van glaasje wijn en krijg erg veel zin in m'n pelgrim.. Truste samem😘
  5. Pa en Ma:
    3 april 2019
    En wederom een prachtig weergegeven verhaal van hetgeen jullie hebben meegemaakt. Eveneens schitterende foto"s!! En zo vliegen alle dagen aan jullie voorbij. Ben benieuwd wat de donderdag brengt, we lezen het graag!
    Hier alles prima.
    Lieve groeten, Pa en Ma
  6. Joke de Monyé:
    3 april 2019
    Hé Jacq en Kevin..wat een mooie en bijzondere reis! hij komt ook bij ons op het lijstje! Veel plezier nog!
  7. Willy Jongmans:
    5 april 2019
    Met 230km. p.u. zie je volgens mij heel weinig van het landschap. Zoef en het is voorbij, wel bijzonder om mee te maken.
    Mooie foto's.

xxWil