Dinsdag 9 april: een dagje treinen

9 april 2019 - Takayama, Japan

Met spierpijn in onze benen worden we wakker. Gisteravond hebben we nog even lekker gegeten in een kiprestaurant en daarna als een blok in slaap gevallen.

Om 7 uur gaat de wekker. We moeten op tijd weg want we gaan de kou opzoeken. In onze eindbestemming van vandaag is het momenteel 3 graden, dus dat wordt kou lijden denk ik. Maar ja, het ligt in de Japanse Alpen en schijnt heel mooi te zijn. Daarnaast ben ik nu de steden wel zat en snak ik naar wat natuur.

Na een eigen gezet koffietje en een sandwich uit de supermarkt 7/11 pakken we de tram naar het station. De kaartjes voor de Shinkansen hebben we gisteren al gekocht, anders heb je kans dat er geen zitplaatsen meer te reserveren zijn.

En ken je die van die tram die naar Hiroshima Station ging? Die ging niet! De tram zat zonder electriciteit en kon dus niet van onze halte vertrekken. Dus met de hele bepakking weer uit de tram. Wat nu? Gelukkig waren we op tijd vertrokken dus we hadden nog tijd genoeg om naar het station te komen.

Verderop was een bushalte en het bleek dat deze bus ook naar het station ging. Dus waren we alsnog binnen 10 minuten op het station van Hiroshima. Nog even wat donuts en een soort sushi met tonijn ingeslagen voor de reis, want de eerste treinrit naar Nagoya duurt 2,5 uur en de volgende naar Takayama ook. Oftewel lekker zitten met een boekje en wat muziek terwijl we met 240 km/uur door het landschap en tunnels razen. Een heerlijke manier om zo te reizen dus.

Oeps, ik vergeet helemaal om verder te schrijven.....

Langzamerhand rijden we door heuvelachtig landschap en later door bergen. Inmiddels zitten we in een andere trein die langzamer rijdt en minder tunnels door moet. Het is een prachtig mooi gezicht. Hoge bergen en helder water dat als een gek naar beneden stroomt.

Takayama is een bergdorp met kleine huisjes en straten. De zon schijnt nog steeds maar het is fris. We wandelen naar ons hotel, een oud Japans huis, maar de receptie is dicht. Dus gaan we een bak koffie verderop in de straat drinken. Het meisje die ons bedient spreekt goed Engels en geeft ons een kaart van het dorp en waar we moeten zijn voor wandelingen, bezienswaardigheden en sushi ;-)

Na de koffie checken we in. Het is een leuk hotel met een grote kamer. Heerlijk! In het hotel moeten we sloffen aan. In onze kamer liggen allemaal matten op de vloer en hier moeten zelfs de sloffen uit, anders beschadigd de vloer. De kachel brandt er en het ziet er gezellig uit.

We ploffen even neer, maar gaan daarna snel naar buiten om lekker te wandelen. We doen wat souveniersshops aan, we lopen langs een mooie tempel en we bezoeken het huis van de Shogun van Takayama. Dit huis is enorm. Het heeft heel veel kamertjes en lijkt wel een doolhof. Helaas staan er weer niet veel meubels in, maar gelukkig zetten ze er wel bij waar de kamer voor heeft gediend.

Ook hier moeten de schoenen uit, maar het is laat op de middag en het wordt steeds kouder. Het huis is echt traditioneel Japans met schuifpanelen en al. Leuk om te zien. Later bedenk ik me dat ze weinig meubels nodig hadden, want die lui zitten altijd op de grond, dus stoelen en tafels heb je niets aan ;-) Uiteindelijk gaan we terug, want onze voeten zijn ijsklompjes.

Na wat te zijn opgewarmd in onze kamer gaan we naar de sushitent. Dit is een klein restaurantje met maar een paar stoelen. De eigenaar rolt de sushi achter de toonbank, supervers dus. En ze zijn goddelijk! We proberen ook gelijk de sake, maar daar zijn we geen fan van. Na deze heerlijke maaltijd gaan we terug naar het hotel om lekker te slapen. We hebben een hoop plannen voor morgen. Nu maar hopen dat het weer geen roet in het eten gooit.....

1. Trudy:
    9 april 2019
    Goede reis naar volgende bestemming en de dikke truien en moonboots weer aan. Wordt hier ook andere weer frisser. Ik sta zo op voor dinsdag route.. Veel plezier weer😘👍
  2. Evelien:
    9 april 2019
    Wat kunnen jullie je goed redden zeg in Japan! Je hoort vaak dat het onmogelijk is om zelfstandig te reizen omdat niemand Engels spreekt en jullie springen bus in bus uit ...zonder te verdwalen! Veel plezier in de Japanse Alpen!
  3. Willy Jongmans:
    9 april 2019
    Veel plezier eindelijk een redelijke rustdag lekker lui in de
    trein en genieten van het uitzicht, hoewel 230km/ pu
    Ben benieuwd naar morgen. Geniet heel erg van de foto's.