Zag twee beren.... of waren het er vier?

13 juni 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

Ik had mijn vorige verhaal nog niet getypt of er kwam al een Elk bij ons grazen en uiteindelijk kwam er nog eentje. Een leuk gezicht om te zien zo vlak bij de camper. Samen met onze Amerikaanse buurvrouw hebben we veel foto's genomen. Uniek dit!

Vandaag willen we vroeg op pad want het gaat regenen in de middag. We willen naar Maligne Canyon om daar een trail van ongeveer 2 uur te bewandelen langs de canyon en de rivier. Onderweg komen we een rij auto’s tegen en een rij auto’s die stopt betekent: beren! En inderdaad, langs de kant van de weg staat een zwarte beer tussen de struiken en later verschijnt er nog eentje. Het is een geweldig gezicht.  Ze struinen rustig rond zonder zich wat aan te trekken van de mensen die foto’s aan het maken zijn en even voor de goede orde, ze zijn echt groot!

Na dit spektakel rijden we door naar Maligne Canyon. We volgen daar een pad langs de rivier en de waterval en ook dit is weer adembenemend. We hadden het plan om niet zoveel foto’s te maken, maar dit lukt gewoon echt niet. Alles is even mooi hier. Wanneer we halverwege zijn moeten we weer omhoog. Dit is echt een steil pad omhoog, wat echt wel de nodige inspanning kost. Maar uiteindelijk halen we dit ook weer en na 1,5 uur (binnen de tijd hahaha) zijn we moe maar voldaan weer terug bij de camper.

We eten even een yoghurtje (dat is het makkelijke aan een camper) en rijden vervolgens door naar Medicine Lake. Onderweg zien we hele stukken bos die zijn verbrand, wat een akelig gezicht is dit om te zien. Onderweg worden we erop geattendeerd dat er veel overstekende kariboe’s zijn. Dus toch opletten onderweg. Eenmaal voorbij Medicine Lake rijden we door naar Maligne Lake, maar wanneer we daar willen uitstappen begint het enorm te hozen.  En daar hebben we nou net geen zin in…. We slaan Maligne Lake dus maar over, maken onze lunch en rijden daarna terug naar Jasper om inkopen te gaan doen. Morgen gaan we tenslotte weer naar een andere campground en we weten niet of je daar eten kunt kopen.

Terwijl we terug rijden staan er vlak bij een hele steile helling weer een aantal auto’s stil. Ik moet toch echt nog even kijken en dit wordt weer beloond. Halverwege de steile helling zit een zwarte beer. Natuurlijk moet ik weer de nodige foto’s nemen en we rijden verder. Kevin wordt er volgens mij een beetje gek van, maar wanneer er een beer te spotten valt, wil ik het zien. En ja hoor, even verder op staan ze weer stil en spring ik weer uit de auto. Dit keer staat deze beer niet heel dichtbij, maar wanneer hij op z’n achterpoten gaat staan is hij gigantisch. Hij draait zich om en wandelt weg.

Nummer 4 dus al vandaag, ik had het me niet beter kunnen wensen. Eindelijk kunnen we doorrijden naar Jasper waar we nog wat winkelen en daarna de boodschappen doen. De komende 4 a 5 dagen kunnen we door.

Onderweg naar huis zien we in de verte nog een eland staan en later nog een Elk met haar jong. Wat is het toch een mooi land dat je dit nog allemaal in de natuur kunt zien.

Eenmaal op de campground nemen we nog een wijntje en een stokbroodje. Het begint te regenen en we duiken de camper in.

We gaan lekker eten maken en dan op tijd het mandje in. Morgen een lange dag, want het is ongeveer 3,5 uur rijden. En met de vele stops die we onderweg maken zullen we er wel een hele dag over doen. Maar het is dubbel de moeite waard.

Welterusten voor straks (jullie slapen intussen al). We hebben jullie reacties gelezen. Echt superleuk dat jullie ons volgen en blijf dat vooral doen. Je weet tenslotte nooit wat we weer gaan tegenkomen!

xxxx

1. Ria Remmers:
    Klinkt allemaal weer super! :
    Op naar het volgende verhaal!:))
    Xxx
  2. Pa en Ma:
    14 juni 2017
    Hallo vakantiegangers. Ongelooflijk hoeveel jullie meemaken en te zien krijgen. Spannend hoor. En dan het ene moment hoosbuien en het andere moment zit je weer in de zon. Die beren zullen wel heel imposant zijn. We zijn benieuwd naar alle foto"s. Hoer gaat alles prima dus ook met Fem. Het ruwharige beertje. Zojuist nog lekken in Meer en Bos gewandeld. Dus nu.................snurken. Lieverds nog herel veel plezier en tot het volgende bericht! Hug, pa en ma.
  3. Trudy Breur:
    14 juni 2017
    De flora en fauna lijkt me indrukwekkend en geweldig om trails te lopen. Zou het wel eng vinden een beer tegen te komen op trail.. Gelukkig goed gegaan! Veel plezier en mooie tocht naar volgende bestemming.