Boo!

26 juni 2017 - Lake Louise, Canada

Vandaag gaan we naar de Grizzly Bear Refuge in Golden. In deze refuge zit een Grizzlybeer genaamd Boo, die daar al vanaf 1,5 jaar zit. Ze hebben hier een heel groot stuk grond met water, bomen etc. en hij woont hier al 13,5 jaar. Het hele stuk grond is omheind met een electrisch hek. Niet zozeer om Boo erin te houden, maar om andere dieren en mensen eruit te houden. Boo haalt 50% van wat hij eet uit het bos zelf, daarnaast voeren ze hem dagelijks bij met supplementen, appels en soms karkassen. Boo maakt zijn eigen waterpoelen, verstopt er stukken van karkassen in en jaagt ook vaak op kleine dieren zoals eekhoorns. Dus het is niet zoals in een dierentuin.

Nadat we kaartjes hebben gekocht, gaan we met de stoeltjeslift de berg op. Hier krijgen we een rondleiding en heel veel informatie over Boo en over Grizzlies in het algemeen. Net wanneer we aankomen zien we Boo heel even, maar hij draait zich om en gaat het bos in helaas. Tijdens de rondleiding wijst de gids ons erop dat Boo in zijn favoriete kuil gaat liggen. We kunnen hem zien, een heel eind verderop tussen de bomen in. En daar blijft hij, heerlijk in de schaduw, want het is behoorlijk heet.

Na alle info, die ik je zal besparen, gaan we met de stoeltjeslift weer naar beneden en pakken daar de gondel naar boven. Boven is het uitzicht helemaal geweldig. Je ziet de Rocky Mountains met nog heel veel sneeuw. Een prachtig gezicht. Na wat foto’s te hebben gemaakt gaan we het restaurant in om nog wat drinken. Kevin neemt een Bear Hug en ik een Dark Horse. Dit zijn beiden koffie met likeur en een heleboel slagroom. Het smaakt ons prima!

Daarna vertrekken we langzamerhand weer naar beneden. De gondel gaat over het verblijf van Boo heen en we doen ons uiterste best om nog een glimp op te vangen. En jawel hoor, hij is net van plan een duik te nemen in één van de watertjes in zijn enorme gebied. Dus ik kan nog mooi wat foto’s schieten vanuit de lucht.

We zijn klaar in Golden en rijden door naar Lake Louise, waar we al eerder zijn geweest. Het is toch nog behoorlijk druk op de weg en ook de campground is volgeboekt, maar gelukkig had ik in Nederland al een reservering gemaakt. Van tevoren nog even snel een salade en wat sandwiches gekocht, zodat ik niet hoef te koken. En ook nog even wat cadeautjes ingeslagen.

En nu zitten we op de Lake Louise Campground, waar het behoorlijk druk is. Ook deze komt voor een volgende keer niet op mijn lijstje.

Morgen dan uiteindelijk onze laatste dag. Woensdagochtend moeten we de camper tussen 8 en 9 al afleveren en daarna gaan we nog naar een shoppingmall voordat we weer de lucht in gaan. Dus morgen onze laatste dag genieten van dit mooie land.

Nog even een aandachtspuntje voor mijzelf. Al vanaf Juniper Beach hebben we te maken met een trein. Ook op de campground waar we nu zitten horen we de trein voorbij komen en ook weer toeteren. En nee, het zit niet in mijn hoofd, het is echt waar. Maar mocht ik het in Nederland nog horen, tja…

1. Broer:
    28 juni 2017
    Kickuh die Grizzly, zijn achterlijk groot zeker? Ben benieuwd naar alle foto's, tot zaterdag!!