Gettysburg

17 september 2015 - Gettysburg, Pennsylvania, Verenigde Staten

Gisteravond nog heerlijk biologisch gegeten in ons hotel en daarna een leuke honkbalwedstrijd gezien. Het was behoorlijk warm, dus zalig om lekker buiten te zitten en te kijken naar de Lancaster Barnstormers, top!

In de ochtend kijken we of er nog wat te doen of te zien is in Lancaster, maar dat is niet het geval. We rijden nog een beetje rond om te kijken of we nog Amish zien, maar die zijn in geen velden of wegen te bekennen, dus rijden we naar Gettysburg. Dit is een trip van ongeveer 1,5 uur.

Eenmaal in Gettysburg aangekomen hebben we al gauw in de gaten dat het hier niet om één museum gaat, maar dat het hele gebied een museum is. We rijden door de slagvelden waar in 1863 de strijd tussen Noord en Zuid heeft plaatsgevonden. Indrukwekkend om te zien.

We rijden eerst naar het Visitors Centre waar we een ticket kopen voor een film over het ontstaan van de burgeroorlog, het bezoek aan een groot schilderij over deze oorlog en een bezoek aan het museum.

De film is zeer indrukwekkend en erg informatief. Om kort te zijn: de Zuidelijke staten wilden de slavernij in stand houden, de Noordelijke staten (onder leiding van Lincoln) niet. De Slag van Gettysburg vond plaats op 1,2 en 3 juli 1863 en er vielen in die 3 dagen ongeveer 6.500 doden en 32.000 gewonden.

Uiteindelijk wonnen de Noordelijke staten. Helaas werd Lincoln een paar dagen na de oorlog vermoord.

Na de film komen we in een soort Panorama Mesdag, maar dan met het slagveld. Het is heel gedetailleerd geschilderd en met de juiste muziek erbij echt mooi.

Daarna bezoeken we nog het museum zelf waar allerlei kleding, foto's en dagboeken zijn tentoongesteld.

Natuurlijk kunnen we de museumshop niet overslaan. En tot mijn verbazing bots ik bijna tegen een Amish aan met strohoed en al! Je kunt natuurlijk niet zomaar foto's van die mensen maken, dus Kevin heeft geprobeerd onopvallend een foto te maken. Dus we hebben ze toch nog gezien!

Na dit bezoek rijden we naar de militaire begraafplaats en daarna nemen we met de auto de route door het gebied heen, want het is echt te warm om te lopen. Er staat geen zuchtje wind en het is ongeveer 30 graden. Echt te heet dus!

Na al deze geschiedenis gaan we naar ons hotel om even te relaxen. Er is hier een bioscoop tegenover het hotel, dus misschien draait er wat leuks voor vanavond. Straks maar eens gaan kijken. Zo naar de lounge lekker wat drinken en dan kijken wat we gaan eten.

En morgen..... op naar Washington DC, onze ener laatste bestemming alweer. Het gaat TE snel!