Nog een dagje Solo

1 april 2014 - Solo, Indonesië

Ook vandaag gaan we weer op tijd de deur uit. Om 9 uur staat Faisal ons op te wachten om het paleis van de Sultan van Solo te bekijken. We worden door een locale gids rondgeleid. Het is een mooi paleis dat nog steeds in gebruik wordt genomen door de Sultan en zijn familie. De sultan heeft trouwens gewoon een baan in Jakarta anders kunnen ze niet rondkomen, bizar toch! We zien de kronen, sierraden, kuisheidsgordels en privéfoto's van de familie. Erg interessant, maar het blijft warm en we zijn dan ook blij als we zien dat Faisal ons al zit op te wachten met een bakje thee en pisang goreng. We maken nog kennis met een vrouwelijke Indonesische gids die gezellig bij ons aanschuift om wat te kletsen. Natuurlijk nog even met haar op de foto en dan snel bij Slamet de koele auto in.

We rijden door naar de Sukuh tempel (Candi Sukuh) die zo'n 900 meter boven zeeniveau ligt. De weg er naar toe is een lange kronkelige weg die stijl omhoog gaat maar met een enorm mooi uitzicht op de rijstplantages. Eenmaal aangekomen worden we weer rondgeleid door een locale gids. De tempel is erg mooi om te zien. Het heeft zowel Boeddhistische als Hindoeïstische invloeden en het is een exotische tempel. De baarmoeder, de geslachtsdelen, vruchtbaarheid etc., het vliegt ons allemaal om de oren. De foto's spreken voor zich. Ach we kunnen het wel hebben en blijven geïnteresseerd, maar we zijn toch blij als de verhalen over het innerlijke, de geest, Ganesh etc. zijn afgelopen en we weer de auto in kunnen.

Faisal brengt ons naar een restaurant waar we nog even een snelle lunch nemen en dan rijden we terug naar het hotel onder het genot van het nummer van Tante Lien: geef mij maar nasi goreng! Onderweg stoppen we nog bij een boekwinkel waar ik twee kinderboeken koop om mijn bahasa Indonesia op te vijzelen, tja het blijft een lastige taal!

Nu even santai (relaxen) bij het zwembad op de 3e etage. Straks eten en dan op tijd naar bed, morgen appel om 8 uur voor onze terugreis naar Yogja!

Alvast selamat tidur!