Another day in NY

21 september 2015 - New York City, Verenigde Staten

Het is hier behoorlijk druk s ’nachts op straat. Je hoort continue auto’s, ambulances, vuilniswagens die alle rotzooi opruimen en mensen. Vandaar natuurlijk ook de naam The City that never sleeps! (overigens wel lastig, als je licht slaapt….).

Ons hotel serveert een licht ontbijt, dus dat is het eerste wat we gaan doen vandaag. Helaas wordt het ontbijt geserveerd in een oude hotelkamer of zoiets. Er staan 4 tafeltjes met stoeltjes, het is er bloedheet en er staat koffie/thee en 3 verschillende donuts en bagels waar je nog boter op kan doen. That’s it helaas. De tafeltjes zijn vol en er staan wat mensen te eten, dus we pakken een bak koffie en een bagel en eten op onze kamer. Morgen gaan we dat dus anders doen!

Na dit geweldige ontbijt gaan we lopen richting Central Park. Deze middag hebben we om half 2 een fietstoer door Central Park en we besluiten om op ons gemak daar naar toe te lopen, met een lunchstop en wat winkelen. Het is 3 kwartier lopen naar Central Park, dus we doen rustig aan.

We gaan via Fifth Avenue, de duurste winkelstraat van NY. Cartier, Valentino, Victoria Secrets, Polo, je kunt het zo gek niet noemen. Allereerst gaan we de kerstwinkel binnen. Dit is echt geweldig! Alleen maar kerstballen, kerstpoppetjes, echt alles wat maar met de kerst te maken heeft. Je wordt er hebberig van. Maar ik kan me inhouden!

Daarna wandelen we op ons gemak langs de dure shops en komen bij Rockefeller Center. Een somber winkelcentrum met een enorme toren van 69 verdiepingen. En die gaan we op! Het uitzicht is geweldig. Je kunt over heel NY heen kijken en het is helder weer, dus we hebben geluk. We lopen rond en genieten van het uitzicht. Echt mooi en wat is NY groot!

Hierna lopen we via Central Park naar het verzamelpunt van DC Citybikes voor onze fietstoer. Onze gids Joe heet ons welkom en begint er gelijk op los te praten. Het is een gezellige gast die ons veel kan vertellen over de beroemdheden die hier aan het park wonen (Denzel Washington, Robert De Niro, Demi Moore, Seinfeld enz.) en wat zij allemaal hebben betaald voor hun appartement. We fietsen door het drukke Central Park en stoppen af en toe bij bepaalde plekken waar films zijn opgenomen. Zo is Ghostbusters en Home Alone ook in het park opgenomen.

Het is allemaal erg leuk en gezellig en de tijd vliegt. Als een van de laatste plekken laat Joe ons het appartementencomplex van John Lennon en Yoko Ono zien. Hij vertelt ons hoe John Lennon is vermoord en dat het stuk park tegenover zijn appartement is ingericht ter zijn gedachtenis. Yoko Ono heeft er veel geld in gestoken en het heet Strawberrie Park, naar het gelijknamige nummer.

Na 2 uurtjes is het tijd om de fiets in te leveren en gaan we weer terug. Natuurlijk gaan we nog even Abercrombie en Fitch en de Polo winkel in. Daarna sjokken we zo’n beetje naar huis. Het is inmiddels 5 uur en we zijn al vanaf 9.30 uur op pad, oftewel kapot!

Na een uurtje te hebben uitgerust gaan we nog naar NY Suprema, een pizzatent tegenover Madison Square Garden, op aanraden van Joe. En hij heeft gelijk. Het is erg lekker en het leuke is dat je de metro voelt rijden, je voelt de trillingen in de stoel. Daarna weer snel naar huis, want onze benen willen niet meer.

Morgen alweer dinsdag en dan gaan we weer op pad, maar nu even uitrusten!

1. Ria v.d. B.:
    23 september 2015
    Wat leuk weer allemaal.
    Ik denk dat, als jullie thuis komen, geen bagels meer kunnen zien.
    Jonge, jonge, wat kunnen jullie lopen. N.Y zou niet mijn stad zijn.
    Ik word al moe als ik lees hoeveel jullie lopen.
    Geniet nog maar lekker van de laatste dagen.
    xxx