Een warm onthaal

16 maart 2013 - Jogjakarta, Indonesië

Na weer een lange nachtrust (we slapen elke dag niet later dan 22.00 uur) gaan we ontbijten en vertrekken we naar een zilverfabriek. We krijgen een rondleiding door de werkplaats. Al het Borobudur zilver wordt met de hand verwerkt tot mooie sieraden of miniaturen, echt priegelwerk!

Daarna gaan we naar het huis van Faisal, hij woont in een kleine kampong waar het erg rustig is. We worden vriendelijk ontvangen door zijn vrouw Yanti en zijn dochter. We krijgen een korte rondleiding in zijn huis, waar ik geen foto's durfte nemen. alleen van de tuin heb ik een foto gemaakt!
Er zijn geen stoelen of meubels in huis, we zitten op een groot tapijt en na 10 minuten komen Kevin en ik er achter dat Hollanders hier niet voor gemaakt zijn! Pijn in knieën en  benen, maar we laten er niks van merken, en zij zitten zo gemakkelijk!
Yanti maakt thee en koffie voor ons en heeft Martabak, Pisang Goreng en Roti Couscous voor ons gemaakt omdat wij dat erg lekker vinden. We zitten gezellig met zn allen op de grond met eten en drinken tussen ons in. Kef laat nog even zijn 2 rekentrucjes zien, we maken nog wat foto's en dan is het weer tijd om te vertrekken.

We nemen afscheid en rijden met Faisal en Selamat naar de Merapi vulkaan. In 2010 was er een enorme uitbarsting en we zien dan ook nog steeds de gevolgen daarvan. Achterop de motor rijden we naar een hoger gelegen punt, maar helaas is de top van de vulkaan bedekt door dikke wolken, dus die kunnen we helaas niet zien. Wel zien we overblijfselen van huizen die door de vulkaan zijn verwoest.
We duiken de auto weer in en rijden naar het Merapi museum waar we nog meer informatie krijgen over deze vulkaan, maar ook over de andere (meer dan 100!) vulkanen in Indonesië. Echt veilig is het dus wat dat betreft nergens in Indonesië. Gelukkig worden alle vulkanen goed in de gaten gehouden door seismologen, dus kan de bevolking hopelijk op tijd gewaarschuwd worden!
Na al deze info rijden we naar Jogjakarta waar ons volgende hotel is.
Eerst maar eens ff ons verhaal doen voor ons blog. We zien zoveel en maken ook zoveel mee op een dag, dat we 's avonds al niet meer weten wat we die ochtend hebben gedaan! Nu hopen dat het internet meewerkt en dat ik er een aantal foto's bij kan zetten, want dat duurt vaak erg lang.
En zo misschien ff een duik in het zwembad, want het is behoorlijk warm..... Hoeveel graden is het ook alweer in Nederland? ;-))

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl