Tarzan en Jane

8 april 2014 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Vandaag worden we om 9.15 uur verwacht voor onze eerste excursie, de Jungle Canopy Walk. Hiervoor moeten we eerst met een bootje de rivier over om bij het verzamelpunt te komen. Voor 1 ringit (ongeveer € 0,25) worden we naar de overkant gevaren. Daar wachten we totdat we met een hele groep een andere boot in stappen om verder de jungle in te gaan. Eenmaal aangekomen op de juiste plek vertelt de gids dat we een heel eind omhoog moeten klimmen om bij 11 hangbruggen te komen die hoog in de bomen hangen. Hij heeft helaas gelijk, we moeten inderdaad een eind klimmen en dat met een luchtvochtigheid van 90%! We zweten ons echt helemaal gek, het water gutst van ons af!

We bereiken uiteindelijk de bruggen en na wat instructies kunnen we er overheen. Echt supergaaf, erg hoog en behoorlijk wiebelig! Maar na twee bruggen heb je aardig in de gaten hoe je het makkelijkst loopt. Als we alle bruggen hebben gehad, klimmen we door naar een uitkijkpunt. Dit is een behoorlijk zwaar stuk, maar ik denk dat je dit op de foto's al heel goed kunt zien!
De gids laat ons onderweg nog een aantal dingen zien. Wanneer we bij een boomstam staan vraagt hij of hij iemand zijn hand mag. Aangezien niemand zich meldt geef ik de gids mijn hand. Hij vraagt aan Kevin of hij mijn hand in een holle boom mag stoppen. Natuurlijk zegt Kef geen nee! Gelukkig is het een grapje maar de gids stopt wel een lange stok in de holle boom en trekt die er weer uit. Op de stok zitten de grootste mieren van Maleisië, die erg kunnen bijten! Ze zijn ongeveer 1,5 a 2 cm groot, echt niet normaal. Ik ben blij dat het niet mijn hand was die in die holle boom ging!

We bereiken het eerst uitkijkpunt en voor degenen die willen is er nog een klim van 400 meter voor een nog mooier uitzicht. Natuurlijk doen we die er ook nog bij, maar zijn behoorlijk stuk als we aankomen. Wat fotootjes en dan weer terug. Je denkt dat de terugweg veel makkelijker is dan de heenweg, maar dit valt tegen. Via trappen gaan we naar beneden en dat merken je knieën behoorlijk! We zijn dan ook blij als we weer bij de boot zijn.
Helemaal geslacht en doorweekt van het zweet gaan we met de boot naar ons hotel. We nemen daar een koude douche, gaan lekker lunchen en dan is het alweer tijd voor onze tweede excursie.
Wederom gaan we met de boot stroomopwaarts, nu naar een stam die nog in de jungle leeft, de Orang Asli. Onderweg zien we een heleboel vlinders en nog een soort varaan en dan komen we bij de stam aan.
De gids legt ons van alles uit over de leefwijze van deze stam en een van de stamleden laat zien hoe ze snel vuur maken. Echt leuk om te zien! Daarna mag Kevin de jachtpijp proberen, hij schiet echt erg goed! We maken nog een rondje in het dorp en schieten nog wat foto's. Daarna is het alweer tijd om naar het hotel te varen.
Weer nemen we een koude douche, rusten wat uit en dan is het alweer tijd voor het diner. Het fototoestel neem ik mee, voordat we vanavond die tapir of een ander dier tegenkomen!
Morgen pakken we weer de boot en gaat onze reis verder. Hopelijk hebben we dan weer bereik en kunnen jullie eindelijk onze belevenissen lezen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pa en Ma:
    9 april 2014
    Alles gelezen hebbende zijn we tot de conclusie gekomen dat het een prachtige reis is met mooie wandeltochten, maar wel inspannend. Dat jullie spierpijn hebben is natuurlijk niet vreemd. Wat een fantastische touwbruggen en andere bezienswaardigheden. Je raakt gewoon niet uitgekeken. Iedere stap is genieten. En trouwens, hoe jullie dit allemaal verwoorden in het blog moet men niet onderschatten. Jacq meldt je aan bij"drie op reis" van Floortje. Wij zijn blij dat jullie het tot opn heden zo geweldig naar de zin hebben! Iedere dag genieten wij weer volop van jullie belevenissen!!! Nog fijne, spannende dagen en ik denk niet dat de tapir van jullie geschrokken is. groetjes, xxx