Laatste dag op Java

17 maart 2013 - Jogjakarta, Indonesië

Onze laatste dag op Java beginnen we (ja het wordt een sleur!) weer lekker vroeg om maar vooral geen tijd te verliezen.
Faisal heeft weer een mooi programma opgesteld voor vandaag. Als eerste rijden we naar een Batikatelier waar Batikschilderijen worden gemaakt. Het Batik proces duurt erg lang omdat alles met de hand wordt gedaan. Ik mag het zelf ook nog proberen, erg leuk om te doen (voor eventjes!) maar wel moeilijk.
Natuurlijk kopen we een mooi schilderij voor thuis.

Een bezoek aan het huis van de sultan mag niet ontbreken. Hier krijgen we een rondleiding en wordt ons alles vertelt over sultan nummer 9, die in Leiden gestudeerd heeft en zijn zoon, die nu op de troon zit. We gaan nog even op de foto met wat schoolkinderen, die ons erg grappig vinden.

Daarna gaan we naar een Wajang werkplaats waar we uitleg krijgen over de diverse Wajangpoppen die van buffelleer zijn gemaakt en hun betekenis. Het is nogal wat! Alle perforaties in zo'n pop betekenen wel iets, net als de diverse kleuren. Aarde, mens en geest, en die bestaan weer uit instinct, emotie en geweten, etc. Oftewel behoorlijk ingewikkeld!

Hierna gaan we naar een Batikatelier waar kleding, sarongs, sjaals etc. worden gemaakt. Ook hier krijgen we weer een rondleiding en wordt het gehele proces nog eens uitgelegd. We doen wat inkopen voor onszelf en kopen wat voor de vrouw van Selamat, want daar gaan we hierna naar toe.

Ook Selamat woont in een kleine kampong, maar wel erg gezellig. En, wat schetst onze verbazing, hij heeft wel een bankstel en een tafel. We hoeven dus niet op de grond te zitten! We ontmoeten zijn vrouw Satam en drie van de vier dochters. Satam heeft ook lekkere dingen voor ons gemaakt: een cassave hapje, tempee, rempejek en emping. Lekker hoor!
We krijgen er een lekkere bak thee bij en als we die op hebben gaat Selamat met een kapmes de tuin in en haalt 2 kokosnoten uit een boom. Met het kapmes maakt hij er een gat in en voila, weer wat lekkers te drinken. Als het op is hakt hij de kokosnoot nog door midden zodat we deze nog even lekker kunnen uitlepelen. Verser kan niet toch!
Ook hier maken we nog wat leuke foto's van de familie, zodat we die later kunnen opsturen.
Het wordt weer tijd om te gaan, want we moeten nog eventjes shoppen in Jogjakarta. Faisal zet ons af in een groot shopping center waar Kevin nog even los gaat en waar we dan ook nog een extra koffer kopen voor al onze souvenirs. Nog even een Big Mac menu naar binnen (€ 3,50 per menu!) en dan is het tijd om naar het hotel te gaan.

En morgen vertrekken we dan naar Bali. Tijd om wat rustiger aan te doen! Bij ons volgende bezoek aan Java zullen we zeker Faisal en Selamat gaan opzoeken. In de tussentijd moet ik de Indische taal maar eens gaan leren.......

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pa en Ma:
    17 maart 2013
    Ook deze keer weer van alles beleefd. Leuk dat jullie ook bij de gids en chauffeur in huis zijn geweest. Leuke families. Zeker de moeite waard om daar eventueel een volgend keer weer langs te gaan. Wij krijgen ook weer zin om die kant uit te gaan. En dan teweten Jacq dat jij tegen die tijd vloeiend Bahasa Indonesia hebt geleerd. Zorg wel dat je de Nederlandse taal niet kwijtraakt!!!! Veel plezier op Bali en hou ons weer op de hoogte.
    Groetjes en liefs van ons. xxx